Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ…

Τρίτη 24 Μαρτίου 2009

Έχει συμπληρωθεί ήδη ενάμισης χρόνος από την στιγμή που ο πρώην πρόεδρος της σχολής κ. Μουτζούρης έβαλε στην ατζέντα των θεμάτων της σχολής το ζήτημα της αλλαγής του προγράμματος σπουδών. Από τότε πολλά και διάφορα έχουν συντελεστεί στη διαδικασία αυτή. Παρά ταύτα το βασικό χαρακτηριστικό του συνόλου της είναι η έντονα προβληματική κατάσταση σε όλες της τις πτυχές. Πτυχές που έχουν να κάνουν τόσο με τις δομές και τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν, όσο και με το περιεχόμενο, αλλά και την στόχευση των αλλαγών.
Αρχικά, συστάθηκε μια επιτροπή, πέρσι το χειμώνα, για να μελετήσει τις όποιες αλλαγές. Η σύστασή της όχι απλά δεν αποτελούνταν από κάποιους καθηγητές και το σύνολο των παρατάξεων-σχημάτων της σχολής, αλλά λειτούργησε επί έξι ολόκληρους μήνες, -ως ένα όργανο πρότασης(στο τμήμα καθηγητών) του νέου προγράμματος σπουδών,- χωρίς να είναι γνωστή σε κανέναν η ύπαρξή του, παρά μόνο σε λίγους εκπροσώπους της ΠΑΣΠ και της ΔΑΠ. Μέσα απ’ αυτή την αδιαφανή και αόρατη διαδικασία φτάσαμε στις αρχές του Ιούλη 2006, στη διενέργεια ενός τμήματος καθηγητών που θα ψήφιζε ένα νέο πρόγραμμα σπουδών, το οποίο είχε ετοιμάσει η αρμόδια επιτροπή. Η παρέμβαση και η μαζική μας παράσταση σ’ εκείνο το τμήμα κατάφερε να αναδείξει κυρίως τις προβληματικές της διαδικασίας που ακολουθήθηκε, αλλά και την κατεύθυνση των προτεινόμενων αλλαγών και εν τέλει να μπλοκάρει την ψήφιση του νέου προγράμματος.
Στα τέλη Σεπτέμβρη της φετινής χρονιάς, εν μέσω της εξεταστικής περιόδου, το τμήμα των καθηγητών συνέχισε στο ίδιο τροπάριο και ψήφισε σε νεκρό χρόνο, με κλειστή ουσιαστικά σχολή το νέο πρόγραμμα σπουδών και την εφαρμογή του από το ακαδημαϊκό έτος 2007-2008. Με την έναρξη της φετινής χρονιάς, άρχισαν να αναπτύσσονται έντονες αντιδράσεις από μεγάλο κομμάτι των φοιτητών, αλλά και να παίρνονται αποφάσεις από πολλές γενικές συνελεύσεις, οι οποίες έθεταν το αίτημα για καμία αλλαγή στο πρόγραμμα σπουδών. Αυτό που αναδείξαμε με τις κινήσεις μας είναι πως δε μέναμε και δε μένουμε με σταυρωμένα τα χέρια απέναντι σε όσους δε μας υπολογίζουν και αποφασίζουν για εμάς χωρίς εμάς. Αποφάσεις που μπορεί να λέγονται είτε αναθεώρηση αρ.16 και νέος Ν. Πλαίσιο, είτε ακόμα και νέο πρόγραμμα σπουδών. Παράλληλα, αποφασίστηκε ύστερα από μεγάλη πίεση προς το τμήμα καθηγητών η επαναλειτουργία της επιτροπής προπτυχιακών σπουδών, όπου θα επανεξεταζόταν το ζήτημα της αλλαγής του προγράμματος σπουδών. Κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων της επιτροπής συζητήθηκαν τα πάγια αιτήματα του φοιτητικού συλλόγου, όπως η πτυχιακή εξεταστική και η κεντρική διανομή των παλιών θεμάτων. Καμία απόφαση για αλλαγές στο πρόγραμμα σπουδών δεν είχε ληφθεί, ενώ υπήρχε δέσμευση(από τον κ. Βάγια, αναπληρωτή πρόεδρο της επιτροπής) ότι οποιαδήποτε αλλαγή, παράλληλα με την επιτροπή θα περνούσε μέσα από το φοιτητικό σύλλογο(γενική συνέλευση κτλ.), έτσι ώστε όλοι να δεσμευτούν από τις αποφάσεις του.
Εδώ και δύο χρόνια το τμήμα των καθηγητών δεν έχει ικανοποιήσει(ούτε καν συζητήσει!) αιτήματα που εμφατικά βάζουμε σα φοιτητικός σύλλογος σε σχέση με τη βελτίωση της φοιτητικής μας καθημερινότητας(πτυχιακή εξεταστική, κεντρική διανομή συγγραμμάτων, διανομή παλιών θεμάτων κ.α.). Το τραγελαφικό της όλης ιστορίας είναι πως η επιτροπή προπτυχιακών σπουδών πλέον γνωστοποιεί σε όλους τον τόπο και τον χρόνο των συνεδριάσεών της, μη βάζοντας όμως στην ατζέντα τα θέματα της φοιτητικής καθημερινότητας. Η φύση της(ως προς το πρόγραμμα σπουδών) έχει αλλάξει τελείως και με απόφαση του τμήματος των καθηγητών η επιτροπή ορίζεται ως ένα γνωμοδοτικό όργανο και δε λειτουργεί όπως πέρσι που είχε την αρμοδιότητα να αποφασίζει και να προτείνει τις αλλαγές στο νέο πρόγραμμα σπουδών.


Πλέον, χαρακτηριστικό γνώρισμα της επιτροπής είναι η τεράστια αντιφατικότητά της και η ελάχιστη χρησιμότητά της. Τις δύο τελευταίες φορές που λειτούργησε 23 και 30 Μάη, είχε σα θέμα προς συζήτηση την έρευνα για κάποιες μικροαλλαγές στο νέο πρόγραμμα σπουδών. Ακόμα όμως κι αυτές οι μικροαλλαγές κινούνταν στα πλαίσια της μετονομασίας κάποιων μαθημάτων. Κομβικό, δεν είναι η χρησιμότητα της επιτροπής, που πλέον είναι μηδαμινή. Όλη η ουσία βρίσκεται στις αναφορές του κ. Σταθόπουλου(πρόεδρος επιτροπής) πως με τις αλλαγές που έκανε και θα κάνει στο νέο πρόγραμμα σπουδών, στοχεύει στη συμμόρφωση του πτυχίου μας στις προδιαγραφές των ξένων πανεπιστημίων. Γι’ αυτό δεν είναι τυχαίο προς τα πού κινούνται οι αλλαγές στο νέο πρόγραμμα σπουδών: σύμπτυξη των Μηχανικών Ι, ΙΙ ,που αποτελούν μαθήματα βασικού κορμού –αφαίρεση της Πολεοδομίας από το υποχρεωτικό πρόγραμμα σπουδών, η οποία αποτελεί ένα από τα βασικότερα μαθήματα που ασχολούνται με την αλληλεπίδραση πολιτικού μηχανικού-κοινωνίας.
Το αίτημά μας για καμία αλλαγή στο πρόγραμμα σπουδών θα πρέπει να το υπερασπιζόμαστε ακριβώς γιατί η λογική του νέου προγράμματος βαδίζει στην κατεύθυνση των επιταγών της συνθήκης της Μπολόνια. Η συνθήκη της Μπολόνια προσπαθεί να υποτάξει την τριτοβάθμια εκπαίδευση ολόκληρης της Ευρώπης στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας. Έτσι και το νέο πρόγραμμα σπουδών αποτελεί ένα αναπόσπαστο κομμάτι στο παζλ της αλλαγής του χαρακτήρα των πτυχίων σε 2 κύκλους σπουδών, σπάζοντας την δύναμη των ενιαίων πτυχίων και βάζοντας περεταίρω φραγμούς στο δρόμο για την απόκτηση πτυχίου. Με την σύμπτυξη των Μηχανικών (χωρίς να αφαιρούνται μεγάλα κομμάτια ύλης) και η δημιουργία νέων μαθημάτων από τα κενά αυτής της σύμπτυξης από τη μια αναδιαμορφώνουν το χρόνο φοίτησης σε μια πιο παραγωγική κατεύθυνση κι απ’ την άλλη δυσκολεύουν κατά πολύ τους όρους φοίτησης ώστε η εντατικοποίηση της καθημερινότητάς μας και η πειθάρχηση –δήλωση υποταγής- να αποτελούν μονόδρομο. Εισάγοντας τα πτυχία δύο ειδών –που θα αντιστοιχούν στους 2 κύκλους- δημιουργούνται ταυτόχρονα και εργαζόμενοι δύο ταχυτήτων ενώ στο τέλος κανένας δεν θα έχει επαγγελματικά δικαιώματα και ατομικά θα διαπραγματεύεται τους όρους εργασίας του.
Η αντίστασή μας απέναντι στην αναδιάρθρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και στο νέο τύπο σημερινών φοιτητών και αυριανών εργαζόμενων, δεν συναρθρώνεται αποκλειστικά στην αντίθεσή μας στο νέο Ν. Πλαίσιο, την αξιολόγηση και την αναθεώρηση του αρ.16. Η διαδικασία της αναδιάρθρωσης είναι ενιαία και συμπεριλαμβάνει και τις αλλαγές στα προγράμματα σπουδών. Χαρακτηριστικό είναι πως πρόσφατα στην αντίστοιχη επιτροπή προπτυχιακών σπουδών του ΕΜΠ, ο αντιπρύτανης κ. Σπαθής έκανε προτάσεις για αλλαγές ανάλογες με του νέου προγράμματος σπουδών της σχολής μας, προς την κατεύθυνση δημιουργίας 2 κύκλων σπουδών(3+2 έτη) και της περαιτέρω εντατικοποίησης της φοιτητικής καθημερινότητας.
Οι τροποποιήσεις των προγραμμάτων σπουδών θα αποτελέσουν ένα από τα κομβικότερα γεγονότα του ερχόμενου διαστήματος, που χρίζουν της δέουσας σημασίας από όλους μας. Αυτό που απαιτείται είναι για μια ακόμη φορά να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων. Η μόνη διέξοδος για να διατηρήσουμε τα κεκτημένα και τα δικαιώματά μας είναι η απάντηση των συλλογικών διεκδικήσεων. Η παρουσία μας θα πρέπει να είναι μαζική και δυναμική τόσο στο τμήμα της σχολής στα τέλη Ιούνη, όσο και στις ερχόμενες Συγκλήτους που θα θίξουν το ζήτημα των νέων προγραμμάτων σπουδών.


…ΤΟ ΙΔΙΟ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΕΣ ΜΑΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ!

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

 

a

a

ΠΑΛΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ


ATTACK: Πρωτοβουλία ανέργων/επισφαλώς εργαζομένων!

Σωματείο Μισθωτών Τεχνικών: εργαζόμενοι/άνεργοι μηχανικοί